سعيد مؤتمني، رئيس اتحاديه دارندگان نمايشگاه‌ها و فروشندگان خودرو 
تاریخ: ۱۴:۱۶ :: ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
مشتریان خرید خودرو، عجله نکنند/سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی در حالی است که اکنون مشتری برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد

 سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو  در گفت و گویی ضمن پاسخ به سوالات مرتبط  با بازار خودرو و وضعیت موجود آن گفت: سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی در حالی است که اکنون مشتری برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد. در این گفت و گو به موارد زیر نیز اشاره شده […]

 سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو  در گفت و گویی ضمن پاسخ به سوالات مرتبط  با بازار خودرو و وضعیت موجود آن گفت: سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی در حالی است که اکنون مشتری برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد. در این گفت و گو به موارد زیر نیز اشاره شده است.

وضعیت کنونی قیمت خودروهای داخلی چگونه است؟ 

قیمت خودروها طی هفته پایانی مرداد تا نیمه نخست شهریور امسال ریزش چند میلیون تومانی داشته است به نحوی که قیمت حاشیه بازار سمند از ۷۹ به ۷۵ میلیون، پژو ۴۰۴ جی ال ایکس از ۷۶ به ۷۳ ، پژو ۲۰۷ دندهای از ۱۲۲ به ۱۱۷ میلیون، پژو۲۰۶  تیپ دو ساده از  ۸۰ میلیون و ۵۰۰ به ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار، پژو پارس تی یو ۵ از ۱۰۹ به ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت سراتو سایپا در حالی از ۳۰۵  به ۳۰۲ میلیون تومان در شهریور ماه رسیده که قیمت این خودرو در هفته پایانی مرداد ماه ۲۹۵ میلیون تومان بوده است. این کاهش قیمت‌ها در حالی است که با سیرنزولی و تثبیت نرخ ارز، خودروسازان نیز باید قیمت‌ها را کاهش دهند چرا که قبلا افزایش نرخ ارز و رشد قیمت تمام شده مواد تولید خودرو از جمله مستندات افزایش رسمی قیمت تنظیم بازاری خودروهای پرتیراژ داخلی بوده و برخی قطعات خودرو به صورت سی کی دی و قیمت تمام شده مشخص وارد می شود.

چرا کاهش قیمت‌ها منجر به اقبال مشتریان خودرو نشده است؟

میزان افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی از نیمه دوم سال گذشته تا امسال به حدی بوده که مشتریان حتی قیمت‌های کاهش یافته این خودروها را واقعی نداسته و خواستار آن هستند تا فاصله قیمتی کارخانه و حاشیه بازار قیمت خودرو کمتر شده و حداقل به قیمت‌های بهمن ماه سال گذشته بازگردد. باید بررسی شود که افزایش قیمت‌ تنظیم بازاری خودروهای پرتقاضا تاچه حد منطقی و قانونی است. واقعیت آن است که تا کنون برخی افراد با خرید  عمده (سبدی) خودرو و فروش سلیقه‌ای ، قیمت‌های بازار را کنترل و انحصار ایجاد کردند. اگر انحصار در فروش خودرو توسط نمایندگی‌های مجاز خودروسازان به شیوه‌های فروش صلح، کارتکس و ویرایش را شاهد نبودیم و خریداران سبدی خودرو ناچار به فروش آن با درج آگهی، فضای مجازی یا نمایشگاه‌های سطح شهربوده و خودرو بدون واسطه به دست مشتری می رسید ، قیمت‌ها ریزش می کرد. اما در این شیوه ، قیمت حاشیه بازا مبنای فروش خودروبه مشتریان بود و خودرو‌های موجود در نمایندگی‌ها تنها پس از فروش و پلاک به نام مشتری می شد و اثری از دلال بازی نمایندگی‌های فروش باقی نمی ماند.

با این روند آیا امیدی به کاهش دلال‌بازی خودرو وجود دارد؟

رکود بازار و نبود خریداری برای خودروهای گران موجب شده تا با سیر نزولی قیمت‌ها و ریسک بالای سرمایه‌گذاری،  تمایل به دلال‌‌بازی در بازار خودرو کاهش یابد. چرا که اگر کسی مثلا خرداد ماه امسال خودرویی را برای کسب سود خریداری کرده بود اکنون حدود ۳۵ درصد ارزش سرمایه خود را از دست داده است. از سوی دیگر اگر خودروسازان خودروهای ثبت نامی مشتریان تحویل داده و نرخ ارز حداقل ثابت بماند، با توجه به نبود مشتری دربازار می توان به تشدید سیرنزولی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی طی در آینده نزدیک و ریزش بیشتر قیمت‌ها امیدوار بود.  همچنین با تغییر و تحولات مدیریتی در دو خودروساز بزرگ کشور، روند فاکتور کردن و تحویل خودرو به مشتریان تسریع شده و اگر وعده‌های ایران خودرو و سایپا برای تحویل این خودورها محقق و عرضه خودرو شود، قیمت‌ خودرو بازهم کاهش می یابد. مدیران جدید خودروساز نیز باید کاری کنند که اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو از بین برود چرا که تنها با افزایش عرضه در بازار بی مشتری خودرو است که می توان انتظار واقعی شدن قیمت خودرو را داشت.

شرایط بازار خودروهای خارجی چگونه است؟

برخی خودروهای وارداتی حدود یک سال است که در نمایشگاه‌ها مانده و خاک می خورد چرا که اکنون مشتری چندانی برای خودروهای خارجی نو و کارکرده بالای ۶۰۰ میلیون تومان وجودندارد و محدود معاملات خودروهای خارجی در رنج قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان است و حتی مشتریان خودروهای خود را تبدیل به احسن نکرده و با روند نزولی نرخ ارز انتظار دارند تا قیمت خودرو نیز به قیمت‌های قبل از عید امسال برسد. مقایسه نرخ‌های سه ماه اخیر بازار نیز حاکی ازریزش قیمت خودروهای خارجی است به نحوی که قیمت سانتافه با وجود ممنوعیت واردات تقریبا یک ماه است حدود ۸۱۰ ، رنو کلئوس ۷۸۰ ، تالیسمان ۶۸۰ ،  النترا ۴۷۵  و سراتو۲۰۱۸ حدود ۴۸۰ میلیون تومان مانده است. واقعیت آن است که با گذشت یکسال،اکنون سرمایه گذاران بازار خودرو به نقطه صفر بازدهی سرمایه رسیده و فروکش کردن نرخ ارز موجب شده است تا مردم در انتظار آنالیز و اعلام درست قیمت‌های‌ خودرو باشند. باید مشخص شود که قیمت جک اس ۵ کرمان خودرو چگونه از ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است یا سال گذشته  همین موقع قیمت هایما اس ۵ حدود ۱۴۸ میلیون تومان بود که اکنون به۲۴۵ میلیون است با همان نرخ ارز  سال گذشته رسیده است. افرادی که  از ابتدای تیر ماه امسال خودرو خارجی خرید‌ه‌اند نیز حدود ۴۰ درصد ارزش سرمایه خود را از دست داده‌ و با وجود کاهش میلیونی و میلیاردی قیمت‌ها، هنوز هم این خودروها مشتری ندارد.

پاسخی بگذارید