خطر بيکاري 30 هزار مربي رانندگي/ اعلام نرخ جديد آموزش رانندگي

اخبار ویژه

اصناف و بازاريان تهران امروز هم ضدانقلاب را مأيوس کردند

عرضه غيرشفاف‌ در بورس کالا عامل افزايش قيمت خودرو‌/ «کاهش عرضه» سياست خودروساز براي گران ‌کردن است

يلدا، کمبود ميوه نداريم، به فکر صادرات مازاد باشيم/ توزيع ميوه به وسيله شهرداري‌ ها، خلاف رويه بازار

3

فرهاد حقيقي، رئيس اتحاديه آموزشگاه‌ هاي تعليم رانندگي تهران:

خطر بيکاري 30 هزار مربي رانندگي/ اعلام نرخ جديد آموزش رانندگي

  • کد خبر : 96484
  • 1401/06/09

رئيس اتحاديه آموزشگاه‌ هاي تعليم رانندگي تهران از تعيين نرخ آموزش رانندگي معادل 86 هزار تومان براي هر ساعت در سال جاري خبر داد و گفت: طبق آيين نامه دولت، مربيان رانندگي بايد از امسال مدرک کارشناسي داشته باشند، متاهل باشند، خودروي خود را هر پنج سال تعويض کنند و موارد ديگر، اما اجراي اين موارد منجر به بيکاري حدود 30 هزار مربي رانندگي مي‌شود و پيگير اصلاح آن هستيم.

فرهاد حقيقي، رئيس اتحاديه آموزشگاه هاي تعليم رانندگي تهران با بيان اينکه خردادماه سال 1397 دولت آيين نامهاي در رابطه با آموزشگاه هاي رانندگي ابلاغ کرده که سه سال مهلت داشت و اکنون بايد اجرا شود، گفت: در آن زمان پليس نماينده اين صنف بود و اتحاديه هنوز تشکيل نشده بود. برخي از بندهاي اين آيين نامه با قانون نظام صنفي و قانون تجارت مغايرت دارد. براي مثال بر اساس آن همه مربيان بايد متاهل بوده و مدرک کارشناسي داشته باشند. مشخص نيست چگونه فردي که زير ديپلم بوده بايد در سه سال مدرک کارشناسي بگيرد.

رئيس اتحاديه آموزشگاههاي تعليم رانندگي تهران با بيان اينکه اتحاديه در سال هاي اخير پيگير حل اين موضوع بوده، اما در بروکراسي هاي اداري گير افتاده است، گفت: نامه اتحاديه براي اين اصلاحات در حال حاضر در دفتر ارتباطات مردمي دولت است که به کميسيون اجتماعي ارجاع شده بود، اما چون به جاي امضاي وزير،امضاي معاون در نامه بوده، برگشت خورده تا دوباره بعد از امضاي وزير به معاون اول رئيس جمهوري ارسال شود. از خرداد سال گذشته اين نامه درخواست اصلاحات درگير همين فرآيند است.

وي با بيان اينکه اجراي اين آيين نامه بالغ بر 30 هزار نفر، شامل 4000 مدير و 22 تا 24 هزار نفر مربي مي شود، تصريح کرد: موارد ديگري که در اين آيين نامه شغل مربيان را در خطر قرار داده، الزام تعويض خودرو بعد از پنج سال و قرار گرفتن خدمات رانندگي کنار کالاهاي اساسي براي نرخ گذاري است. اين در حالي است که خودروساز ميگويد درگير تعهدات خودش است و توان ساخت خودرو براي آموزش رانندگي ندارد. از طرف ديگر در بازار آزاد هم قيمت خودرو بسيار بالاست و مربيان توان خريد خودرو در بازار را ندارند.

رئيس اتحاديه آموزشگاه هاي تعليم رانندگي تهران ادامه داد:تعيين نرخ اين اتحاديه در اولويت اول و در کنار کالاهاي اساسي هم براي صنف مشکل ساز است. هر فرد تنها يک بار تعليم رانندگي ميبيند و يک عمر از اين هنر و حرفه استفاده مي کند، اما در حالي که نرخ برخي خدمات موسيقي ساعتي 300 هزار تومان است، نرخ آموزش رانندگي براي سال جديد ساعتي 86 هزار تومان تعيين شده است.اين وضعيت مانع افزايش حقوق و حق الزحمه مربيان است. از طرف ديگرو سالانه 17 هزار کشته رانندگي هم داريم.

به گفته وي، اخيرا نرخ سال 1401 آموزش رانندگي با 40 درصد افزايش نسبت به سال قبل، 86 هزار تومان براي هر ساعت تعيين شده است. البته اين افزايش کمتر از افزايش 57 درصدي حقوق کارگران است. از اين 86 هزار تومان، 40 درصد، معادل 30 هزار تومان، سهم آموزشگاه و ما بقي به طور مساوي به راننده و خودرو اختصاص دارد که سهم هر کدام معادل 28 هزار تومان است.

حقيقي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره وضعيت بيمه مربيان رانندگي تاکيد کرد: در حال حاضر دو گروه مربي در آموزشگاهها فعاليت مي کنند. مربياني که خودروي آنها متعلق به آموزشگاه است، برايشان رابطه کارگري تعريف شده و بيمه مي شوند، اما مربياني که با خودروي خود فعاليت مي کنند، طبق قانون بايد از بيمه خويش فرما استفاده کنند که به دليل مبلغ کم دستمزد آنها، يعني ساعتي 28 هزار تومان، عموما توان آن را ندارند.

منبع : خبرگزاري ايسنا

ثبت دیدگاه

0 در انتظار بررسی : 0
 
 
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.