هرچه قيمت خودرو پايين‌تر بيايد، گره بازار باز خواهد شد/ بازار خودرو به عنوان يک بازار سرمايه اي از روند نرخ ارز تبعيت مي کند

اخبار ویژه

تعطيلي واحدهاي توزيعي؛ چالشي ديگر براي واحدهاي توليدي/ انتظار بخشودگي نداريم؛ محاسبات مالياتي عادلانه و کارشناسي شده حق ماست

تخصيص 350 تن روغن به قنادي‌هاي تهران/ وضعيت قنادي ها اسف‌بار است

افزايش ترددها و فعاليت بسياري از دست فروشان در مقابل تعطيلي اصناف/ براي کنترل کرونا، همزمان با تعطيلي اصناف بايد سيستم کلرينگ بانک نيز تعطيل شود

3

سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران:

هرچه قيمت خودرو پايين‌تر بيايد، گره بازار باز خواهد شد/ بازار خودرو به عنوان يک بازار سرمايه اي از روند نرخ ارز تبعيت مي کند

  • کد خبر : 91974
  • 1399/09/02

رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران گفت: اينکه در فضاي مجازي شايعههايي مبني بر اعتراض فروشندگان خودرو به جهت ممانعت از ريزش بيشتر قيمتها براي جلوگيري از ضرر احتمالي دارندگان خودرو، مطرح ميشود، صحت ندارد. در اين بازار هرچه قيمتها پايينتر بيايد، گره بازار باز خواهد شد، مشتري بيشتر مراجعه ميکند، معاملات رونق خواهد گرفت و از رکود خارج خواهد شد.

سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در رابطه با آغاز محدوديتهاي کرونايي، تعطيلي واحدهاي غيرضرور و بازارها از اول آذر ماه گفت: از اول آذر ماه همه صنوف غيرضروري تعطيل خواهند شد و فروشندگان خودرو نيز که در دسته دوم قرار ميگيرند از اين قاعده مستثني نيستند. طبق اعلام نظر ستاد ملي مقابله با کرونا با اعمال محدوديتها براي مقابله با شيوع اين ويروس، نمايشگاهداران خودرو نيز تعطيل خواهند شد. اين تعطيلي براي بازار خودرو همچون ساير مشاغل صرفا به سبب جلوگيري از شيوع کرونا و توقف زنجيره انتقال است و دليل ديگري ندارد.

او در رابطه با تاثير اين تعطيلات بر احتمال کاهش بيشتر قيمت خودروها در بازار، اظهار کرد: با آغاز محدوديتها و تعطيلي واحدها، در هر صورت زماني که بازار تعطيل است، فعاليت و معاملاتي هم شکل نخواهد گرفت. بنابراين باتوجه به اينکه بازار خودرو هم از عرضه و تقاضا و همچنين نوسانات ارزي تاثير ميپذيرد به نظر ميرسد که در آينده نزديک نه تنها افزايش مجدد قيمتها را نخواهيم داشت، بلکه بازهم ريزشي خواهد بود و اين روند ادامهدار خواهد بود.

موتمني در خصوص وضعيت بازار گفت: بازار خودرو در حقيقت آرام و بدون مشتري است و قيمت خودروها در بازار با يک شيب نزولي در مسير کاهش قرار گرفته است که به روند کاهشي نرخ ارز طي هفتههاي گذشته بازگشته و بازار خودرو نيز که بازاري سرمايهاي است، از آن تبعيت کرده و روندي نزولي به خود گرفته است. پيشبينيها نيز براين اساس است که کاهش قيمتها بيشتر نيز شود.

او ضمن اشاره به اينکه بازار خودرو همچنان مسير نزولي قيمت خودروها را در پيش دارد، اظهار کرد: اين روزها قيمتها در بازار داخلي به تبع کاهش نرخ ارز روند نزولي دارد و از آن جهت بر قيمت خودرو نيز بسيار تاثيرگذار بوده است. ميان قيمت خودرو و نرخ ارز، ارتباط نزديکي برقرار است. زمانيکه نرخ ارز کاهش يافت قيمت خودرو کاهش را آغاز کرد؛ بهگونهاي که طي هفتههاي اخير در قيمت خودروها اعم از داخلي، خارجي و مونتاژيها بين 20 تا 27 درصد کاهش قيمت داشتهايم. پيشبيني ما اين است که در هفتههاي آتي اين کاهش قيمت بيشتر نيز شود.

رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، ادامه داد: از سوي ديگر افرادي که در ماههاي گذشته، سرمايه خود را به سمت بازار خودرو هدايت کرده بودند در حال حاضر اکثرا فروشنده هستند؛ اما در بازار مشتري و خريداري نيست. فروشنده زياد و خريدار کمتر شده است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا دارندگان خودرو به سبب جلوگيري از ضرر بيشتر تمايل به فروش هرچه سريعتر خودروي خود دارند؟ تصريح کرد: در هر صورت، معاملات خودرو نيز همچون ساير معاملات از تناسب خريد کالا و عرضه در بازار پيروي ميکند. فروشنده نيز با هر قيمتي که خودرو را تهيه ميکند، متناسب با آن در بازار عرضه ميکند. قيمتها سير نزولي داشته باشد، ارزانتر تهيه کرده و ارزان هم ميفروشد؛ بالعکس چنانچه قيمتها صعودي باشد، بالا خريداري و با قيمت بالا هم ميفروشد؛ لذا بحث ضرر فروشنده چندان مطرح نيست. اما در ماههاي گذشته که قيمتها سير صعودي داشت، همين همکاران ما و صاحبان خودرو که خودرو را از کارخانه تحويل گرفته و در بازار آزاد عرضه ميکنند، از فروش خودروي خود به اميد افزايش بيشتر قيمتها، امتناع ميکردند و نگه ميداشتند؛ حال که قيمتها سير نزولي گرفته، تمايل به فروش دارند و فروشنده در بازار زياد شده که خود عاملي براي کاهش قيمتها نيز بوده است.

او ادامه داد: همانطور که اشاره شد، تمامي بازارهاي سرمايه اعم از سکه، مسکن و خودرو ارتباط مستقيمي با نوسانات نرخ ارز داشته و همگي طي مدت اخير نزولي بودهاند. بازار خودرو هم از اين قاعده مستثني نبوده است و طبق معمول فروشنده در بازار زياد است اما مشتري چنداني به اميد کاهش بيشتر قيمتها، براي خريد مراجعه نميکند. البته اين نيز وجود دارد که متقاضي و سرمايهگذار، تمام سرمايه خود را به سمت يکي از اين بازارها هدايت کرده و چنانچه قصد خريد خودرو داشته است، خريد خود را در همان مدت انجام داده است.

موتمني تصريح کرد: در حقيقت با بررسي قيمتها در دو ماه نيز به اين نتيجه ميرسيم که اتفاقي نيفتاده بود که قيمتها آنچنان افزايش چشمگيري پيدا کرده بود. حتي همان افزايش قيمتها نيز بر روي کاغذ بود و معاملاتي انجام نميشد. به طور مثال پرايد که از حدود 82 ميليون تومان در شهريور ماه به 130 الي 140 ميليون تومان هم تا پيش از ريزش قيمتهارسيده بود، خريداري نداشت. همه اتفاقات بر روي کاغذ بود که برخي در فضاهاي مجازي براي "دودوتا چهارتا کردن" سرمايه خود قيمتها را کاذب بالا ميبردند، اما در بازار معاملاتي صورت نميگرفت. در نهايت هم قيمتها ريزشي شد و در هفتههاي پيشرو منطقيتر نيز خواهد شد.

ثبت دیدگاه

0 در انتظار بررسی : 0
 
 
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.